Black Friday este acum un eveniment care are loc anual înainte de sărbătorile de iarnă. Poate ne-am obişnuit aşa de mult să aibă loc în fiecare an, că nu ne-am gândit care e istoria care stă la baza acestui eveniment care are loc acum în multe state de pe glob. Ce a prins aşa bine la Black Friday că a devenit un fenomen global? Și când a început România să participe la fervoarea reducerilor din fiecare sfârșit de toamnă.
Black Friday are o istorie mult mai îndelungată decât am crede la prima vedere. În Statele Unite ale Americii, ziua de după sărbătoarea Recunoştinţei a marcat, neoficial, începerea sezonului de cumpărături de Crăciun încă de pe vremea preşedintelui Lincoln.
În 1924 a apărut prima paradă în prima zi după ziua Recunoştinţei (nu se numea Black Friday atunci) în New York, organizată de magazinul Macy. În 1966, a apărut denumirea de Black Friday. Deşi iniţial a avut o conotaţie negativă, fiind asociată cu problemele apărute în societate din cauza ambuteiajelor şi aglomerărilor create odată cu deschiderea sezonului de cumpărături (în special în Philadelphia, unde poliţiştii se confruntau cu o creştere semnificativă a violenţelor în prima zi după sărbătoarea Recunoştinţei).
Prin anii 80, retailerii au găsit o metodă de a schimba conotaţia negativă a evenimentului şi a se concentra pe vânzările şi reducerile disponibile în aceea zi.
De-a lungul timpului, evenimentul a avut un foarte mare success şi alte ţări au început să organizeze ediţiile proprii de Black Friday. În Europa, la începutul anilor 2010 a apărut acest eveniment, cu puţin succes la început. Însă vânzările au crescut constant, de la an la an, şi astăzi reprezintă evenimentul trecut în calendarele tuturor antreprenorilor ce doresc să-și crească vânzările.
Black Friday în prezent
Astăzi, evenimentul se organizează în multe state din Europa, fiecare alegând momentul organizării acestuia (de exemplu în 2020, Black Friday va fi organizat în 27 Noiembrie în Franţa şi Germania, și Spania). Alegerea momentului ţine cont şi de alte sărbători naţionale în aceea perioadă. De aceea, a devenit deja o tradiție pentru România să sărbătorească Black Friday cu un weekend înaintea întregului glob aproape. Pe 1 decembrie sărbătorim Ziua Națională, zi liberă în toată țara, iar măsura menționată este menită să evite aglomerația și întârzierea livrării pachetelor. Săptămâna de după Black Friday este, prin excelență, una încărcată pentru magazine și curieri. Imaginează-ți acum cum ar fi, dacă s-ar strecura și o zi liberă printre cele de așteptare a coletului?
De aceea, anul acesta promoțiile de Black Friday vor începe, conform ultimelor vești, încă de pe 13 noiembrie. Mai ai încă destul timp să analizezi produsele de pe piață care te interesează.
În fiecare an, tot mai multe ţări se alătură şi organizează evenimentul şi capătă tot mai multă importanţă. Mai mult de atât, retailerii se concentrează în a crea oferte tot mai bune, pentru a depăşi competenţa, şi acest lucru se observă în calitatea ofertelor disponibile pentru clienţi.
Black Friday în 2020, în contextul pandemiei
Situația epidemiologică internațională a ridicat numeroase întrebări referitoare la modul în care urmează să se desfășoare vânătorile de reduceri anul acesta. Iar răspunsul cel mai pertinent și probabil este acesta: Online.
Greutățile acestui an și schimbările neașteptate de circumstanțe le-au demonstrat antreprenorilor cât de vitală este prezența online pentru succesul afacerilor lor. De aceea, majoritatea au investit în crearea de platforme și magazine online sau aplicații. Drept rezultat, întreaga activitate de promovare a ofertelor, atragere a clienților și procurare a articolelor se va realiza preponderent online. Anul 2020 este, cel mai probabil, primul an în care oamenii nu se vor mai încolona în fața magazinelor de electrocasnice, încercând să profite de cele mai bune oferte.
Din 2020, vibe-ul de Black Friday se va resimți online, pe aplicațiile retailerilor, paginile de social media ale magazinelor și influencerilor ce susțin anumite branduri. Cu siguranță ofertele se vor ridica la nivelul așteptărilor. Acestea trebuie să compenseze cu lunile de primăvară-vară în care clienții nu au putut vizita atât de frecvent magazinele din România.